2014. március 29., szombat

Dr. Joó Sándor: Mi van a halál után?

Erre a mindnyájunkat létünkben érintő kér­désre röviden így lehetne a Szentírás tanítása alapján válaszolnunk: a meghalás pillanatában a testtől elváló lélek sorsa véglegesen eldől vagy jobbra vagy balra, folytatja létét vagy az örök üdvösségben vagy az örök kárhozatban; a test pedig visszatér a földbe, melyből vétetett. Az utolsó napon, Krisztus dicsőséges megjelené­sekor feltámad a test a halálból, és a már üd­vözült vagy elkárhozott lélekkel újra egyesül, s így az újra test és lélekből álló embernek a már meghalástól kezdve végérvényesen eldőlt üdvözült vagy elkárhozott állapota teljessé válik. Ezt a rövid összefoglalást részletezzük most a továbbiak folyamán.

Micsoda a halál?

Előbb ezt a kérdést kell tisztáznunk, mielőtt a halál mögé akarunk tekinteni. Minden félreértés elkerülése végett azt je­gyezzük meg először, hogy a halál alatt ez alkalommal nemcsak a testi meghalást értjük, hanem sokkal többet annál, valamint az élet szóval sem a puszta létezést jelöljük, hanem sokkal többet annál. A Szentírás az élet szóval jelöli a földi életet is, általánosabb azonban e szó teológiai jelentése, amely az örök életre utal. Krisztus az élet, s az embernek akkor van éle­te, ha hite által Krisztusban és Krisztus által él. Az embernek tehát az élet nem születése által sajátja, hanem újjászületés és megtérés által adatik (Jn 1,4; 6,53; 10,28; 1Jn 5,11-12 stb.). A halál szó is jelenti a fizikai meghalást, az elmúlást is, de teológiailag a halál nem a lét ellentéte, hanem az életé. A halál nem egyenlő a nemlét állapotával, tehát az emberi lét meg­semmisülésével, hanem a halál az élet, az örök élet hiányát fejezi ki. Isten azt mondta az első emberpárnak a Paradicsomban, hogy amely na­pon áthágják az Ő törvényét, halálnak halálá­val halnak meg. Ádám és Éva Isten parancsá­nak megszegése után nem szűntek meg létez­ni, egyelőre testileg sem haltak meg, hanem új állapotba és viszonyba kerültek: megrom­lott az Istenhez való viszonyuk, és ez a meg­romlott élet, ez a bűnnel megfertőzött élet: ez a halál. A halál tehát az Élettől, az Istentől elszakadt lét. Ezért mondja a Szentírás a bűnös­ről, hogy "élvén megholt" és hogy "az a ne­ved, hogy élsz és halott vagy" (lTim 5,6; Jel 3,1). Ilyen értelemben a halál tulajdonképpen nem is egyéb, mint maga a kárhozat, ami az ember számára már a születéssel kezdődik, s a testi meghalással végérvényessé és örökké­valóvá válik, hacsak közbeni újjá nem születik az ember.

A Szentírás szerint tehát a halál oka az is­teni törvény megszegése, maga a bűn és az Isten ítélete, aki a bűnt halállal bünteti. Re­formátus káténk szerint is: "Isten igazsága azt kívánja, hogy az Istennek felséges dicső­sége ellen elkövetett bűnt a legnagyobb, azaz örökké tartó testi-lelki büntetés kövesse." A halál azt jelenti, hogy testestől-lelkestől Is­ten büntető ítélete alatt van az ember. A ha­lál tehát az embernek - nem a testnek, nem is csak a léleknek, hanem a testből és lélekből álló emberi személynek a halála: kárhozat­ban való léte. Éppen ebben nyilatkozik meg bűnt büntető, ítélet jellege, halálosan komoly- valósága.

Ne úgy képzeljük el emberi életünket, mint egy nagy szobát, amelyből két ajtó nyílik: egyik az örök életre, másik az örök kárhozatra. Nem így van! Ha a hasonlatnál akarunk maradni: olyan nagy szobát képzeljünk el, amelyikből nem nyílik ajtó, amelyik minden oldalról a halál emberi erővel áttörhetetlen valóságával van körülhatá­rolva. Az emberi élet a paradicsomi tragédia óta mindenestől, testestő1-lelkestől halálra szánt, a halál börtönébe zárt élet, amiből semmiféle em­beri erőfeszítéssel nincs menekülés.

Ámde Isten az első karácsonykor Jézus földi személyében beleplántálta a halálnak ebbe az emberi világába az Élet csíráját, amely felnőtt, mint "vesszőszál", s a halálból való feltámadásával áttörte egy ponton az emberi létün­ket körülzáró halálbörtön falát. Ezen a résen át, de csak ezen az egyetlen résen átnyílt meg az út a halál világából az élet világába. Ezt je­lenti ez az Ige: "Ámde Krisztus feltámadott a halottak közül, zsengéjük Lőn azoknak, akik elaludtak" (lKor 15,20). Az tehát, hogy a ha­lálon túl mégis van számunkra egy új élet: csak azért lehetséges, mert Jézus feltámadott, csak az által lehetséges, hogy Krisztus legyőzte a halált, és csak azok számára lehetséges, akik a Krisztusba, az első zsengébe hit és újjászüle­tés által beoltattak! Nem igaz tehát az, hogy a testi meghalás egyszerűen csak: a lélek átrin­gása az örök életbe, mert a Krisztus nélkül, a hit által Krisztushoz tartozás nélkül a megha­lás éppen: átringás a már korábban elkezdő­dött kárhozat teljességébe. A halállal szemben a keresztyén igazság az, hogy az igazi komoly embernek Krisztus nélkül vissza kell borzadnia, és el kell rémülnie tőle. Hit által értjük csak meg, hogy a halálból való kimentés, a halot­tak feltámasztása már megkezdődött a Jézus Krisztusban. Ezért reméljük, hogy folytatódik majd bennünk is. A Krisztusban hívő ember­nek is még a testi meghalást megelőzően meg kell halnia a bűn számára, újjá kell születnie Krisztusban a Szent Lélek által, még e földi élet folyamán meg kell hogy kezdődjék benne a bűn halálából való feltámadás folyamata a Krisztus halált legyőző ereje által, és akkor, de csakis akkor érvényes reá Krisztus nagy ígére­te, hogy "soha meg nem hal" és hogy "nem lát halált", mert "ha meghal is" (fizikailag), akkor is "él" (Jn 11,25-26). És hogy mégis valóság marad számára a testi meghalás, ez csak azt jelenti, hogy a Krisztus feltámadása által meg­nyílt új életben való részesedése nem fejeződik be itt a földön, hanem csak elkezdődik, mégpe­dig elkezdődik a lelke számára, s folytatódik és teljessé válik majd a teste számára is.

Mindebből következik, hogy a lélek halhatatlansága kérdésére is egészen más feleletet ad a Szent­írás, mint ami az általános köztudatban él. Az általános közgondolkodás szerint lelkünk, mint emberi természetünk nemesebbik része fölött nem úr a halál, lelkünk más valami, mint a testünk: nem bomlik úgy föl, nem enyészik úgy el, mint a test, nem romlandó valami, nem lehet kivégezni, agyonütni, tehát a lélek hal­hatatlan. Vigyázzunk azonban, mert bármeny­nyire igaz is, hogy a lélek mineműségéből kö­vetkezően más valami, mint a test, és öntuda­tos létezése megmarad a testi meghalást kö­vetően is: ez még nem jelenti a lélek bibliai értelemben vett halhatatlanságát. Pillanatig sem kétséges ugyanis, hogy a Lélek a testi meg­halás bekövetkezése után is tovább létezik, de éppen az a nagy kérdés, hogy hol,  mert a Lélek halál utáni létezése kétféle lehet: üdvözült vagy kárhozatban való létezés, tehát éppen: élet vagy haláli A halhatatlanság szónak te­hát csak akkor van értelme, ha az a kárhozat halálából való megszabadulást, az örök üdvö­zült életbe való felemelkedést jelenti. Erre pe­dig a lélek önmagától, a maga erejéből bár­mennyire különbözik is minden más egyéb földi valóságtól: képtelen! 

Éppen a Krisztus fel­támadása teszi nagyon is kérdésessé az embe­ri Lélek természetből folyó halhatatlanságát. Mi szükség lett volna ugyanis a Krisztus fel­támadására, vagyis a kárhozat halálából új élet teremtésére, ha volna az emberi életnek olyan része, akár anyagi, akár anyagtalan valamije, amelyik önmaga erejéből is ki tudja kerülni a halál Ha a halál a bűn zsoldja, Isten büntető ítélete, hogyan válthatná ki a lélek magát aló­la? Krisztus feltámadása a halál törvényének egyetemes uralmáról és érvényéről tesz bizo­nyosságot, vagyis azt hirdeti, hogy éppen nem halhatatlan az ember, hanem mindenestől, tes­tileg-lelkileg a halál uralma alatt áll. Éppen azért kellett Krisztusnak feltámadnia a halál­ból, mert az emberi léleknek semmi olyan ké­pessége és tulajdonsága nincsen, ami őt a ha­lálból a halhatatlanságba átemelhetné. Hogy mégis van reményünk a halál után, hogy mégis van lehetősége a léleknek a halhatatlanságra, az nem a lélek mineműségéből (vagy bármifé­le okkultista, spiritiszta spekulációból) követ­kezik, hanem egyedül abból a páratlan csodá­ból, hogy Krisztus feltámadott, és zsengéjük lőn azoknak, akik elaludtak! A lélek nem maga az élet; egyedül Isten az, aki maga az Élet, és aki­ről mondja a Szentírás, hogy övé egyedül a hal­hatatlanság (lTim 6,16). Nem a lélek halhatat­lan, hanem a Krisztusba oltott lélek halhatat­lan. Nem magától halhatatlan a lélek, hanem a Krisztusban való hit által. Nem a Lélek a zá­loga, az örök életnek, hanem Jézus Krisztus, az O feltámadása jelenti a lélek számára is a mennyei kapu megnyílását. (Nem: "Es gibt ewiges Leben", hanem: "Er gibt ewiges Le­ben!") Tehát nemcsak úgy általában van örök élet a lélek számára sem, hanem a Krisztusért és a Krisztus által van örök élet. Krisztus fel­támadott! Ez az egyetlen reménysége, ígérete és záloga a léleknek a halhatatlanság felől!

Krisztus feltámadásának a csodája jogosít fel testünk feltámadásának a boldog hívésére is. Amikor testről beszélünk, nem azt a 40-60-80 kilónyi hús-vér-izom-cson­tot értjük rajta, ami pillanatnyilag a test anya­gát alkotja. Maga az anyag még nem test, csak a lélekkel megtöltött, meglelkesített anyag, és ugyanígy a szellemet sem tekinthetjük min­den további nélkül léleknek, hanem csak egy bizonyos testben megjelenő, testhez kötött szellemnek. A testünk éppen úgy hozzátarto­zik az énünkhöz, mint a lelkünk. Testem és lelkem együtt alkotják az egyéniségemet. Eb­ből nyilvánvaló az, hogy a testem nem börtö­ne a lelkemnek, amelyből a halál végre meg­szabadítja a szegény bezárt lelket, hanem sok­kal inkább a személyes életem fejeződik ki lát­ható, hallható és tapintható Formában a tes­temben. A lelki szépség testileg is megnyilvá­nul, a Jézus iránti engedelmesség a tekintet­ben, az arcvonásokban stb. is kifejezésre jut. A test lényege tehát az, hogy a lélek "alakja", az emberi személy megjelenése, tehát több és más valami, mint a testet pillanatnyilag alko­tó anyaghalmaz. Amikor tehát a feltámadás­ban testről beszélünk, nem a test anyagát ért­jük rajta - "hús és vér nem örökölheti Isten­nek országát" -, hanem a testet, mint a lélek formáját, orgánumát, amelyben minden vál­tozás ellenére is az ember egyénisége jut ki­fejezésre. A Szentírás nem azt mondja, hogy ugyanaz az anyag támad föl, amely eltemet­tetett, hanem azt, hogy a test támad fel. Tes­tünk anyagrészecskéi eggyé válnak a talajjal s később, mint más emberi testek anyagrészei szerteszét kerülnek a világban. Testünk anya­ga azonban még földi életünk idején is szaka­datlanul változik. Átlag hét évenként minden anyagrészecske kicserélődik a testben, és mégis mindig ugyanaz marad a testünk. Vagyis tes­tünk anyagának a megváltozása nem jelenti testünk lényegének a megváltozását. Ha egy épületből a köveket mind egyenként elszednénk, és mindet egy másikkal cserélnénk ki: maga az épület mégis megmaradna változatlanul, alakja, stílusa, rendeltetése ugyanaz maradna, pedig minden téglát másikkal cserél­tünk ki benne. Ez csak kép, amivel most csak azt akarjuk kifejezni, hogy egy test lényegékez nem tartozik hozzá egy bizonyos anyag, s így megértjük azt is, hogy testünk feltámadását nem befolyásolja az, hogy annak anyagrészecskéi már másfelé keringenek. A lényeg tehát az, hogy ugyanannak a személynek a teste támad fel, de nem ugyanaz az anyag, amely eltemettetett.

Az eltemetett és feltámadott test úgy kü­lönbözik egymástól és úgy egyezik egymással, mint a földbe vetett gabonamag és a belőle ki­kelt kalász: lényegileg ugyanaz, minőségileg más. A "romlandóságban, gyalázatosságban, erőtelenségben" eltemetett "érzéki" testből tá­mad föl "romolhatatlanságban, dicsőségben és erőben" a "lelki test". A föltámadott testtel az ember többé nem az időben, nem e világban, hanem az örökkévalóságban él majd, ezért kell a testnek, mely most az időben való életre van berendezve, olyan változáson átmennie, hogy élhessen az örökkévalóságban. Olyan test lesz ez, amely mentes minden gyarlóságtól és mu­landóságtól, amelyik nem ismeri többé a földi élet természetes szükségleteit, amelyik rövi­den: hasonló a feltámadott Krisztus dicsősé­ges testéhez. De mégis nem egy másik, hanem ugyanaz a test, amely romlandóságban temettetett el, támad föl romolhatatlanságban. Tehát a testi feltámadás éppen azt jelenti, hogy Isten a halálon át is megőrzi az ember egyéni­ségét, megkülönböztethető és felismerhető formát viselő személyiségét, a feltámadott em­bernek a volt földi emberrel való személyazo­nosságát. Tehát odaát is megismerjük egymást, nem hiába reménykedünk a viszontlátás örömé­ben!

Hogy miként történik a halott test feltá­masztása, nem mondja el a Szentírás, ez min­denestől az Isten dolga: "Az Isten pedig testet ád annak, amint akarta." Isten műhelytitkai­ról ne akarjuk, mert úgyse lehet a fátylat fellebbenteni! Isten mindenható, és ha a semmi­ből egy világot tudott teremteni s a föld porá­ból embert: még inkább megteheti, hogy el­porladt, krematóriumban hamuvá égetett s a világ minden tájára szétszóródott tetemeink­ből új, dicsőséges testet támasszon föl! A min­denható Isten már adott egy megnyugtató zá­logot testi feltámadásunk bizonyosságára néz­ve: a Krisztus feltámadását. Ő zsengéjük azok­nak, akik elaludtak. Vagyis az Ő feltámadása nem önmagában is befejezett egész, hanem csak kezdete a feltámadási folyamatnak: uta­lás arra, hogy Vele és Benne már elkezdődött a halál legyőzése a feltámadás által, ami így foly­tatódik majd mindazokban, akik Őbenne alud­tak eI. A testi feltámadással fejeződik be és tel­jesedik ki Jézusnak az emberért vállalt és el­végzett egész megváltói műve! A feltámadás­ban helyreáll az ideiglenesen megszűnt kap­csolat a test és lélek között, s így azután min­den ember, mint ember, testi-lelki valóság, foly­tatja létét az Isten ítélete szerint néki osztály­részül juttatott állapotban.
Ezzel tulajdonképpen meg is adtuk röviden a választ arra a kérdésre, hogy mi van a halál után. De most hátra van még egy kérdés:

 Mi lesz veled a te halálod után?

Tudod azt, hogy nincs a világon ennél élet­bevágóbb kérdés számodra?! Ennek a meg­nyugtató megoldása az az egy szükséges dolog, amiről Jézus beszélt. Akkor érted meg, mennyi­re igaza van ebben Jézusnak, amikor valami nagy veszedelemben lényegtelenné válik szá­modra minden addig szükségesnek tartott föl­di holmi, kilátástalannak látszik még a puszta életed megmentése is, és ott állsz közvetlenül az elkerülhetetlen halál valósága előtt!
Én is akkor értettem meg, mennyire ez az egyetlen szükséges dolog, amikor a közelmúlt­ban egy lelkésztársammal együtt egy sötét pin­cében, fegyveres őrizet alatt étlen-szomjan ku­porogtunk és találgattuk, mi lesz most velünk? Minden külső jel arra vallott, az egész helyzet azt mutatta legvalószínűbbnek, hogy hamaro­san és menthetetlenül végünk lesz Suttogó be­szélgetésben kezdtünk tehát leszámolni azzal a ténnyel, hogy percek, félóra vagy fél nap múl­va odakerülünk közvetlenül az élő Isten ítélő­széke elé. Merre dönti majd el a sorsunkat: jobb­ra vagy balra, üdvösségre vagy kárhozatra?! És megállapodtunk abban, de föltétlen bizonyos­sággal, hogy Isten igenis az üdvösség kapuját fogja kinyitni előttünk. Nem azért, mert meg­érdemeltük, sőt: éppen az ellenkezőjét tehet­né, ha a mi érdemeinkre lenne tekintettel. Na­gyon is tisztán láttuk súlyos bűneinket, mulasz­tásainkat, amiket most már, még ha akarnánk se tudnánk jóvátenni, pótolni - rengeteg adós­sággal és hiánnyal fogunk odakerülni Isten elé. Soha nem éreztük át olyan elevenen, mint ak­kor, mennyire kárhozatra méltók vagyunk, de hiszen éppen azért halt meg Jézus, éppen erre vo­natkozik a kegyelem, éppen ezeket a bűnein­ket és mulasztásainkat bocsátotta meg Isten a Krisztus véréért, éppen az örökre jóvátehetet­len adósságunkat fizette Ö ki halálával: hogy ne volna hát bizonyos az üdvösségünk! A meg­feszített és feltámadott Krisztusban való hit olyan boldog üdvbizonyossággal töltött el, hogy attól kezdve szinte fölényes nyugalommal vár­tuk: ám történjék velünk, aminek történnie kell, egy a szükséges dolog, s ez az egy: az üdvösség, bizonyos!

Te eljutottál-e már a bizonyosságra? Ha nem, miért nem? Mikor akarsz bizonyosságra jutni üd­vösséged felől? Tudod-e már hol töltöd az örök­kévalóságot? Döntsd el hamar, hiszen gondold meg: a tulajdonképpeni élet a számunkra még csak ezután, a földi lét után következik! De ugye, neked se mindegy az, hol élsz tovább: az üdvö­zült örök életben-e vagy a kárhozatban? Isten a te üdvösséged érdekében is mindent megtett már, amikor Krisztust, a te Megváltódat, halálra adta és feltámasztotta a halálból. Az már rajtad áll, hogy alázatos hálával elfogadod-e a halálból való megváltás boldog bizonyosságát!

Egyik barátommal történt az ostrom alatt, hogy el akarták vinni a pincéből ágyút tolni vagy sáncot ásni. Kicsi gyermekei nagy sírással ka­paszkodtak bele édesapjukba. A szívet tépő je­lenet hatása alatt egy fiatalember, aki velük egy pincében húzta meg magát addig, előlépett, fél­retolta az édesapát, mondván: "Nézd, neked
családod van, nekem senkim nincsen, te ma­radj, majd én elmegyek helyetted." Elment. Nem is jött vissza többet. Pár nap múlva, ami­kor barátom vízért ment, a fiatalembert holtan találta egy árok szélén. Aknaszilánk ölte meg a sánc ásása közben. Barátomat iszonyúan meg­rendítette az eset: íme, ennek az embernek kö­szönheti az életben maradását! A mai napig se tud szabadulni az emlékétől, folyton azon só­hajtozik, hagy csak valahogyan meghálálhat­ná néki vagy hozzátartozóinak, ha vannak, amit érte tett! Ugye, megrendítő lehet az, amikor va­laki megtudja, hogy valaki más meghalt helyet­te! Pedig ez történt veled is! Gondold el, ha most az Úr Isten számadásra vonna téged, rád mu­tatna, s azt mondaná: "Gyere, számoljunk!" Ret­tenetes lenne, mert semmivel sem tudnál az Ő igazsága szerint elszámolni Néki. És tudod, mi történt? Valaki elédbe állt, szelíden félretolt, mondván: "Te maradj, majd én megyek!" És ment! És ott is maradt! Meghalt!!  Vállalta he­lyetted a te bűneid büntetését! Tudomásul vet­ted ezt már könnyekig megrendülő hálával, hogy azért élhetsz te Istennel megbékülve to­vább a földön és az örökkévalóságban?! Térden állva megköszönted már néki, amit érted tett? Tudod, ugye, ki volt az, aki éretted meghalt? Jézus Krisztus. Ezért Megváltód Ő neked. Ez a megváltás! De nemcsak meghalt, hanem fel is támadott, és most élő valóságában áll eléd és emlékeztet: "Én voltam az, aki azt mondtam, te maradj, majd én megyek. Nincs hozzám sem­mi mondanivalód?" Ha most térdre borulva Előtte, teljes szívvel-lélekkel így tudsz válaszol­ni Néki: "Köszönöm, Uram, amit értem tettél! Teljességgel le vagyok kötelezve Irántad! Tiéd vagyok testestől-lelkestől. Hiszek Benned és kö­vetlek Téged!" - akkor máris átmentél a halál­ból az életre, és akkor üdvösséged teljes bizo­nyosságával ujjonghat fel benned szép húsvéti:  

"Nincs már szívem félelmére nézni sírom fenekére, Mert látom Jézus példájából, mi lehet a holtak porából. Szűnjetek meg kétségeim, változzatok félelmeim Reménységgé s örömökké, mert nem: alszom el örökké!"

Miskolc, 1947. március 3.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése